Begin januari is de tijd namelijk nog helemaal niet rijp om volop in actie te komen. Kijk naar de natuur: die is nog diep in winterrust. Energetisch gezien begint het nieuwe jaar ook niet op de 1e, maar pas rond de 22e januari. Wie direct na de jaarwisseling op wilskracht of vanuit de mind allerlei goede voornemens wil gaan uitvoeren zwemt tegen de natuurlijke stroom in. Geen wonder dat er zoveel stranden.

Wat wil je echt?
Waar het begin januari dan wel de tijd voor is: naar binnen keren en onderzoeken waarom je eigenlijk zo graag wilt afvallen/sporten/stoppen met roken/een andere baan zoeken enz. Wat is je onderliggende drive, je diepste innerlijke motivatie? Wees daarbij genadeloos eerlijk tegen jezelf. Is je voornemen een werkelijk verlangen naar een andere manier van leven vanuit jou zelf? Of hoop je misschien stiekem iets van anderen te krijgen: liefde, erkenning, meer likes op Instagram? Wil je daadwerkelijk je gewoontes veranderen, of wil je diep van binnen eigenlijk je gedrag liever bij het oude kunnen laten (ik wil best minder drinken maar ja, dan ben ik zo ‘ongezellig’)?

Ik nodig je uit om die hele collectieve druk van de voornemens eens aan je laars te lappen. En jezelf immuun te maken voor de jubelreclames van sportscholen, gewichtsconsulenten, anti-rookprogramma’s enz. Stel in plaats daarvan jezelf eens de vraag: ‘waar heb ik werkelijk zin in dit jaar, hoe wil ik het liefste mijn tijd gaan doorbrengen?’ Wedden dat er dan een veel eerlijker antwoord opkomt? Iets waar je oprechter enthousiasme voor voelt? Een wens die je met je hoofd bedacht hebt loopt vast op het eerste het beste molshoopje, maar een wens die door jouw hele wezen gedragen wordt – daarvoor ben je bereid het prijskaartje dat er onherroepelijk aanhangt in tijd, geld of energie ook werkelijk op te brengen. Dan zwem je met de stroom mee in plaats van er tegenin en kun je schijnbaar moeiteloos bergen verzetten.

Gebruik de spiegel: wat doe je wél?
De eerste drie weken van januari zijn een uitstekend moment om met kleine stapjes een gezonde basis  te leggen voor alles waar jij dit jaar jouw liefde en energie aan wilt geven: weten welke zaadjes je wilt planten en zorgen dat je ze de juiste voedingsbodem geeft. Met jouw liefde en zorg kunnen ze dan op hun eigen moment kunnen ontkiemen.

Als je klaar bent om concrete doelen te gaan stellen, onthoud dan dat je onderbewuste doof is voor het woord ‘niet’. Formuleer je wensen en verlangens altijd als iets dat je wél wilt. Kijk in de spiegel, recht in je ogen en spreek hardop uit wat je wilt. Voel je weerstand? Heel goed, dan heb je een snaar geraakt. Wat wil die weerstand je vertellen? Is dit echt wat je wilt? Leg je de lat misschien te hoog? Aarzel niet om hem wat lager te leggen. Usain Bolt liep die 9.58 ook echt niet op zijn eerste training. Regelmatig kleine doelen behalen motiveert je om door te gaan en je grenzen steeds verder te verleggen, maar te ambitieus gestelde doelen niet halen geeft vooral teleurstelling en maakt het verleidelijk om dan maar helemaal niets meer te doen.

DRU lessen in januari
In de eerste 3 weken van januari sluiten we in de DRU Yoga lessen aan op het seizoen door terug te keren naar de basis:

  • Met Energy Block Release (EBR) 1 verkennen we opnieuw onze spieren en balans. Waar hebben we de afgelopen tijd onze energie vastgezet en mag het weer gaan stromen?
  • Met eenvoudige ademoefeningen (Duif en Molenwiek) brengen we meer ruimte in onze longen en leggen we de basis voor pranayama later in het jaar.
  • Met de Aardegroet  sequentie brengen we ons zenuwstelsel in balans en voeden we ons eerste chakra, de basis van ons fysieke en subtiele lichaam.
  • We doen eenvoudige oefeningen voor bekkenbodem en onderbuik om opnieuw bewust te worden van onze kernstabiliteit.
  • In de Aardemeditatie (Prithvi Dharanam) verbinden we onszelf en onze ademhaling met de stabiele kracht van de Aarde.

Een DRU-les uitproberen? Meld je hier aan.